top of page
  • Eco Auto team

Čo sa stane so starými batériami elektromobilov?


Čo sa stane so starými batériami v elektromobiloch? Prinášame vám jeden z možných odborný pohľadov.

Opätovne použiť či recyklovať?

Je to v podstate takmer tá istá filozofia pre batérie ako napríklad aj pre plastové tašky na potraviny. Treba otvorene povedať, že túto oblasť je potrebné riešiť a je to podobné ako napríklad pri líthium-iónových batériách pre telefóny, fotoaparáty a iné elektrické zariadenia. Je teda rozumné ak kritici majú obavy z akumulátorov, ktoré majú omnoho väčšie rozmery.

Jason Fenske, absolvent Stojárskej univerzity v Severnej Karolíne, ktorý sa zaoberá nie len touto témou vo svojich videách, sa vo svojom ďalšom videu venuje práve tejto téme.

Akumulátor elektromobilu

Nás teší, že na celú túto tému sa Jason pozerá optimisticky a práve veľkosť batérií charakterizoval ako jednu z hlavných výhod, ktoré zabránia tomu, aby batérie z elektrických áut skončili niekde na skládkach.

Na rozdiel od použitých batérií napríklad z fotoaparátov, ktoré po väčšine skončia v odpadkovom koši, na manipuláciu s batériami z elektromobilu potrebujete dostatočne silné zariadenie, aby ste boli schopný batérie z elektromobilu vybrať.

Navyše v niektorých krajinách už platia zákony, ktoré batérie z elektromobilov zakazujú vyhadzovať na skládky.

Kedže výrobcovia automobilov vyrábajú stále viac elektrických áut s dlhším dojazdom, znižovanie spotreby batérie nie je tým pravým riešením. Namiesto toho automobilky zvyšujú úsilie, ktoré sa sústredí na predĺženie životnosti batérií pre elektromobily. Napríklad po vybraní z elektromobilu by batérie mohli slúžiť ako úložiská elektrickej energie. Napríklad taká 30 kWh-nová batéria dokáže rodinný dom v núdzovom režime "nabíjať" viac ako jeden deň.

Ďalšou možnosťou je recyklácia. Spoločnosti Nissan už prevádzku v Japonsku spoločnosť, ktorá recykluje batérie. Ďalšia spoločnosť by mala vzniknúť v USA.

Určite vás ale zaujíma či batérie môžu byť úplne recyklovateľné. Odpoveď na to priniesla spoločnosť Nissan: "Všeobecne áno, komponenty balenia pozostávajú z ocele, medzi hliníka a plastov. Zmesi kobaltu, niklu, mangánu a lítia je možné opätovne použiť v priemysle a potenciálne aj na výrobu nových batériových článkov."

Lítiové batérie v moderných elektromobiloch ako Nissan Leaf zvyčajne obsahujú iba 5 až 7 percent lítia,5 až 20 percent kobaltu a 5 až 10% percent niklu, ktoré sú recyklovateľné.

Doposiaľ táto oblasť je pod kontrolou nakoľko ešte málo elektromobilov končí svoju životnosť v tomto období. V najbližších rokoch sa však toto môže radikálne zmeniť a preto aj automobilky sa pripravujú na túto alternatívu i keď momentálne je pre nich asi jednoduchšie kúpiť nové akumulátory ako recyklovať staré.

Uvidíme čo prinesie budúcnosť!

Zdroj: https://www.greencarreports.com

364 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page