PRÍSPEVOK NA KÚPU ELEKTROMOBILU
Nový elektromobil si zakúpite aj s podporou štátu nakoľko od novembra 2016 štát ponúka dotáciu vo výške 5.000 € na elektromobil a 3.000 € na plug-in hybrid. O dotáciu bolo možné požiadať do 30.6.2018. Aj napriek nevyčerpaným vyčlenením prostriedkom na kúpu elektromobilov či plug-in hybridov je momentálne dotácia pozastavená, ale všetci dúfame, že podpora elektromobility sa opätovne obnoví začiatkom roku 2019. Uvidíme, čo prinesie blízka budúcnosť.
NIŽŠIE POVINNÉ ZMLUVNÉ POISTENIE (PZP)
Výpočet povinného zmluvného poistenia záleží pri klasických automobiloch od objemu motora. Keďže však elektromobil žiadny nemá, je sadzba na toto poistenie nastavená na hodnotu, ktorá zodpovedá vozidlu s objemom do 1000 kubických centimetrov. Takže za PZP zaplatíte oveľa menej ako za obyčajné auto so spaľovacím motorom.
NIŽŠIA SADZBA ZA REGISTRÁCIU VOZIDLA
Keď už si elektromobil kúpite, budete platiť nižšiu sadzbu za registráciu vozidla (33 €) a to bez ohľadu na výkon elektromobilu.
NA BENZÍN ČI NAFTU UŽ NEMINIETE ANI CENT
Dosť výrazná položka vám s kúpou elektromobilu odpadne. Je to nemalá suma, ktorú ste schopný ušetriť práve vďaka tomu, že nepotrebujete už viac tankovať palivá. Prečo? Lebo vaše auto jazdí na elektrinu. Elektromobil typu Nissan Leaf alebo Fiat 500e dosahuje náklad na 100% na úrovni 1,2 až 1,5 €. Napríklad v prípade nabíjania za pomoci vlastného fotovoltaického panelu to máte dokonca zadarmo.
NABIŤ ELEKTROMOBIL UŽ NIE JE PROBLÉM
Ďalšia výhoda, ktorá súvisí aj s predchádzajúcim bodom. Vaše auto si máte možnosť nabiť takmer kdekoľvek. Stačí, ak je k dispozícii klasická elektrická zásuvka. Môžete však využiť aj dobíjacie stanice určené práve na túto činnosť, ktoré vám auto nabijú oveľa rýchlejšie. Napríklad cez rýchlonabíjaciu stanicu NIKOLA nabijete svoju batériu napr. u Nissana Leaf na 80% už za 20-40 minút. Málokto vie, že Slovensko je dokonca jednou z krajín, ktoré majú najrozšírenejšiu sieť dobíjacích staníc (mapu staníc ponúka napr. stránka nabky.com).
UŽ ŽIADNY HLUK ČI EMISIE Z VÝFUKOV
Elektromobil je oproti obyčajným automobilom oveľa tichší, takže vás a ani nikoho okolo nebude (najmä v mestách) otravovať žiadny hluk motorov. Okrem toho sa do ovzdušia nedostávajú žiadne škodlivé emisie, či zapáchajúce výfukové plyny. S elektromobilom navyše máte povolený vstup do tzv. bez a nízkoemisných zón, ktoré aktuálne vznikajú najmä vo väčších mestách a boli zavedené s cieľom zníženia smogu. Už aj na Slovensku vznikli a vznikajú takéto zóny.
SKVELÁ DYNAMIKA PRI JAZDE
Vozidlá poháňané elektromotorom sú známe aj tým, že majú k dispozícii maximálny krútiaci moment v celom spektre otáčok. To znamená, že už od prvej otáčky je k dispozícii plný výkon motora, čím sa stáva naozaj svižnou myškou. Okrem toho, všetky elektromobily majú 1 stupňovú "automatickú prevodovku", takže sa o radenie nemusíte absolútne starať a užívate si radostnú jazdu.
VYUŽÍVANIE "ŠPECIÁLNEHO" JAZDNÉHO PRUHU
V mnohých mestách po celom svete môžu majitelia elektromobilov využívať jazdné pruhy, ktoré napríklad platia len pre MHD. Aj na Slovensku sa už uvažuje o zavedení takéhoto povolanie najmä vo väčších mestách.
LACNEJŠIA ÚDRŽBA
Výrazne jednoduchší systém, menej pohyblivých dielov, žiadne vstrekovanie, štartéry či iné veci, to prináša nemalú výhodu. Oproti klasickým a predovšetkým dieselovým autám, ktoré ich majú tisícky, sa pri elektromobiloch môžu súčiastky pokaziť len občas a pritom sú veľmi jednoduché. Existuje len málo bežných servisných úkonov. Napr. podľa informácie z portálu eautoportal.sk servisné náklady elektromobilu Nissan Leaf boli za obdobie 10 rokov len na úrovni 300 eur, čo je úžasné číslo.
8. CAR-NET E-REMOTE
Všetky elektromobily sú vybavené online komunikačnou jednotkou, prostredníctvom ktorej ste so svojím vozidlom neustále v spojení. Okrem aktuálneho stavu vozidla si viete nastaviť komfortnú teplotu vozidla pred odjazdom, alebo skontrolovať, či je vaše vozidlo plne nabité a pripravené na jazdu prostredníctvom napr. aplikácie na svojom smart telefóne.
BEZPEČNOSŤ
Elektromobily sú vďaka svoje konštrukcii vo všeobecnosti bezpečnejšie ako klasické automobily. Absencia masívneho spaľovacieho motora v prednej časti výrazne zväčšuje deformačnú zónu pri čelnej zrážke. Batérie umiestnené do podlahy zase znižujú ťažisko elektromobilu, čo má pozitívny vplyv na jeho stabilitu. Elektromobily majú vďaka rekuperácii rýchlejší nástup brzdného účinku a už v základnej výbave sú väčšinou vybavené množstvom pokročilých bezpečnostných prvkov, vrátane napríklad aj autonómnych systémov.
DÔRAZ NA EKOLÓGIU VÝROBY
Trendom v oblasti výroby elektromobilov je používanie ekologickejších a recyklovaných materiálov. Napr. časť interiéru Nissanu Leaf je vyrobená z plastových fliaš, igelitkových tašiek, či starých autodielov a domácich spotrebičov.
3. VÝVOJ NEUSTÁLE NAPREDUJE
Mnohých trápi batéria, respektíve dojazd na jedno nabitie elektromobilu. Dnešné elektromobily dobijete cez rýchlonabíjacie stanice už za cca. 30 minút na 80% kapacity batérie a prejdete napr. pri novom Nissane Leaf ďalších cca. 350 km. Výrobcovia prichádzajú stále s novými vylepšeniami. Vývoj prudko napreduje zvyšuje sa kapacita akumulátor, čím sa automaticky zvyšuje aj celkový dojazd elektromobilu na jedno nabite.
Zdroje: Volkswagen Magazín, eautoportal